Start van campagne rond gevaren van opgevoerde e-bikes

De politie doet een dringend beroep op jongeren, ouders, fabrikanten, leveranciers en de wetgever om ook hun verantwoordelijkheid te nemen in het voorkomen van overlast en ongelukken met opgevoerde e-bikes. Ook in de Zeeuwse binnensteden speelt dit probleem.

Vorige maand berichtten Omroep Zeeland en WFM96 al over gevaarlijke situaties met fatbikes in met name Middelburg. Agenten zien inderdaad geregeld verkeersongelukken met e-bikes. In het begin ging het vooral om oudere verkeersdeelnemers met een elektrische fiets, zegt portefeuillehouder Verkeer van de politie Myria van Lith. Maar nu zien ze volgens haar steeds vaker ernstige incidenten met zogenoemde fatbikes, die erg in trek zijn bij de jeugd. Ook blijkt bij verkeerscontroles dat deze vervoersmiddelen vaak zijn opgevoerd. Vandaag start het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een campagne tegen het opvoeren van e-bikes.

Opgevoerd

Jongeren en ouders worden via radiospotjes, sociale media en posters gewezen op de risico’s die ze lopen als ze de regels niet volgen. De politie houdt al geregeld verkeerscontroles, waarbij wordt gekeken of een e-bike aan de regels voldoet; zo moet de trapondersteuning ophouden bij een snelheid van 25 kilometer per uur en mag het motorvermogen niet groter zijn dan 250 Watt. Ook is het verboden om een gashendel te hebben waarmee je zonder trapondersteuning harder kan dan 6 kilometer per uur. Als blijkt dat een e-bike is opgevoerd krijgt de bestuurder een bekeuring.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Je krijgt dan een boete van 310 euro. Bij een tweede overtreding wordt daarnaast ook de e-bike in beslag genomen. De officier van justitie bepaalt vervolgens wat er mee gebeurt. Alle politie-eenheden zijn begin dit jaar uitgerust met nieuwe rollentestbanken, die geschikt zijn voor de controle van e-bikes en fatbikes. Maar alleen met handhaven los je dit probleem niet op, zegt de politie. Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ketenpartners, zoals wegbeheerders, gemeentes en het ministerie. Er moet duidelijker wet- en regelgeving komen.

Minimumleeftijd en helmplicht

De politie pleit voor invoering van een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes, net als bij brommers en snorfietsen. Tot slot doet de politie een beroep op de bedrijven in de e-bike-branche. Fabrikanten en leveranciers moeten deugdelijke e-bikes op de markt brengen, die voldoen aan de wet- en regelgeving en die niet zijn op te voeren. 

Foto: Politie