Antwoorden provincie over opheffen buslijn 57 stellen dorpsraad Souburg niet gerust

De dorpsraad Souburg heeft antwoorden gekregen van de provincie Zeeland over het nieuwe vervoersplan en dan met name de voorgenomen opheffing van buslijn 57. Die antwoorden stellen de dorpsraad niet gerust. De provincie lijkt hun zorgen niet te begrijpen.

Dorpsraad Souburg had eerder dit jaar schriftelijk ingediend over het opheffen van buslijn 57 door Oost-Souburg. Om te beginnen lijkt de provincie in haar adressering het verschil niet te weten tussen de Partij Souburg Ritthem (PSR) in de gemeenteraad. De Dorpsraad Souburg heeft naar eigen zeggen geen directe banden met de PSR.

De provincie wil met het nieuwe vervoersplan voor 2025-2035 gaan werken met zogeheten ‘hubs’. Die zijn altijd te vinden binnen 500 meter van je voordeur, schrijft de provincie. Ook gaan er kleinere bussen rijden en vervallen de vaste tijden. Passagiers regelen hun busvervoer zellf telefonisch of per app. Een vervoerscentrale moet dat in banen leiden.

Hubs

Behalve dat het nog de vraag is waar die hubs gaan komen, stelt de dorpsraad dat je een fors dorp als Oost-Souburg niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld Biggekerke of Kleverskerke. Bovendien breidt Souburg nog steeds uit, dus een ‘hub’ binnen 500 meter zal slechts opgaan voor de route Lekstraat, Stemerdinglaan, Ritthemsestraat, stelt de dorpsraad. De bewoners ‘ten westen’ van deze route kunnen ofwel gebruik maken van de hub ‘station’ of de halte West-Souburg. Dan kun je net zo goed een bus 57 laten rijden, via die route, vindt de dorpsraad. Daarnaast meent de dorpsraad dat door de uitbreiding van Oost-Souburg er juist meer behoefte zal ontstaan aan geregeld busvervoer.

Aansluiting

Voor mensen die slecht ter been zijn komt er recht op WMO-vervoer, stelt de provincie verder. De dorpsraad vraagt zich af hoe dat zal gaan met mensen die tijdelijk minder goed ter been zijn, bijvoorbeeld na een operatie of een gebroken been. Mede vanwege het ontbreken van vaste rijtijden en omdat het collectief vervoer is, met variabele aankomsttijden, vreest de dorpsraad ook voor de aansluiting op de trein.

Daarnaast denkt de dorpsraad anders over de spreiding van het aantal passagiers over de dag. Volgens de provincie zijn erg een piekmomenten. De dorpsraad meent dat er rond 8 uur ’s ochtends en 15 en 16 uur ’s middags juist groter aantallen studenten gebruik zullen maken van een busverbinding. Dat dat niet zichtbaar wordt in de cijfers van de provincie, vindt de dorpsraad ongeloofwaardig.

Logistieke planning

De vervoersbedrijven die het WMO-vervoer verzorgen, doen dit ook voor flex-vervoer, schrijft de provincie. Met deze bedrijven samen wordt de inzet van voertuigen en chauffeurs aan de voorkant geregeld. Dat is geen garantie, maar een strategie omschrijving, vindt de dorpsraad. “Nu al geldt bij het WMO-vervoer dat er planningsproblematiek is”, zegt de dorpsraad. WMO- en flexvervoer regelen vereist in ogen van de dorpsraad een fikse uitbreiding van het wagenpark en daartoe geschoolde en gecertificeerde chauffeurs, maar ook logistieke planners. Hoe gaat men dit realiseren?, vraagt ze zich af.

Foto: Peter Urbanus