‘Battapor’ zou passende naam zijn voor nieuwe fiets-voetgangersbrug bij De Helling

De SGP-fractie in de Vlissingen gemeenteraad pleit ervoor de fiets-voetgangersbrug de naam ‘Battapor’ te geven. Deze naam verwijst naar het rijke verleden van de scheepswerf De Schelde en is een verbastering van het Franse ‘bateau porte’. ‘Over de Battapor’, was een geijkte uitdrukking.

Na het openen van het nieuwe park De Helling bij de Kop van het Dok stond geschreven dat de inrichting van dit gebied is voltooid. Naar mening van de SGP is dit niet het geval, zegt Janse. “De fiets-voetgangersbrug over het Dok mist nog een naam. We hebben niets gehoord over een naam voor de brug. Ik ben daarom naar het Scheldewerf Museum geweest om een en ander te weten te komen en heb daar gesproken met medewerkers.”

“Naar onze mening moet deze brug de naam ‘Battapor’ krijgen”, zegt Janse. “De huidige brug ligt op de plaats waar vroeger de schipdeuren waren, die ervoor zorgden dat de hellingen werden afgedicht cq afgesloten. De schipdeuren werden vroeger in het Frans aangeduid; bateau porte. Battapor is een verbastering daarvan. Die deuren hadden de vorm van een boot, zodat deze deuren konden drijven. Tijdens de bouw van de schepen op de helling werden deze deuren gevuld met water, zodat ze afzonken in de sponningen.

Over de Battapor

Over de bateau porte lag een brug. De werknemers van de Schelde moesten over deze brug lopen om bij het schip in aanbouw te komen, of om aan de overkant van het Dok te geraken. Janse: “Een vaste uitgesproken zin van de Schelde-werknemers was: ‘dan moet je over de Battapor’. Dat was echt een geijkte uitdrukking en ook elders in de stad kende men het begrip. Iedere oud-Scheldewerknemer, die tot 1993 op locatie van het huidige Scheldekwartier heeft gewerkt, kent deze naam.” Wanneer het gebouwde schip van de helling moest, werden de bateau portes gevuld met perslucht, zodat de schipdeuren gingen drijven.

De schipdeuren werden vervolgens met hijskranen van De Schelde naar de kant geleid om het schip te water te kunnen laten. Uitsparingen in de vroegere en huidige brug wijzen daarop. Daar zaten de hijsogen. Het bureau MA.AN, dat het park op de Helling heeft ontworpen, heeft deze uitsparingen in de huidige brug laten terugkomen om blijvend te verwijzen naar het feit dat onder deze brug de bateau portes waren afgezonken, werden opgehesen en naar de kant geleid.

Industriƫle geschiedenis

Omdat deze brug nu belangrijk is voor onze inwoners en bezoekers om per fiets, te voet of per scootmobiel naar de overkant van het Dok te komen, is de SGP van mening dat deze brug de verbasterde naam ‘Battapor’ verdient. “Daarmee doen we recht aan het ‘voetgangers-vakjargon’ van de vroegere Scheldewerknemers, de industriĆ«le geschiedenis van dit gebied en het huidige ontwerp van deze brug”, stelt Janse.

Daarom vraagt de SGP het college van B en W of het mogelijk is om deze brug inderdaad de voorgestelde naam te geven, maar daar op informatieborden ook de benodigde historische uitleg over de werking van de Battapor bij te geven. Het college moet binnen twintig werkdagen reageren op de vragen van de SGP, al kan dat in de zomerperiode wat langer duren.

De Battapor in de oude situatie (foto: Doeke Roos)