Meeste Vlissingers tevreden over gemeentelijke thuishulp

De meeste Vlissingers die via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) thuishulp van de gemeente krijgen, zijn daar tevreden over. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder 150 van de 1700 huishoudens die deze hulp krijgen. Zij gaven gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer.

Vlissingen veranderde vorig jaar de opzet van de huishoudelijke hulp, omdat het hierop 2,6 miljoen moest bezuinigen. Niet langer was het aantal uren hulp het criterium, maar of de woning ‘schoon en leefbaar’ was. Het leidde tot verhitte debatten in de gemeenteraad, waarbij met name oppositiepartijen Perspectief op Vlissingen (POV) en de PvdA forse kritiek leverden. Tijdens een debat in januari zegde zorgwethouder Albert Vader een onafhankelijk onderzoek toe naar de kwaliteit van de huishoudelijke hulp.

Dat onderzoek ligt er nu. Zorg-Lokaal, een onafhankelijk bureau dat vaker dit soort onderzoeken uitvoert, bezocht in de eerste week van juli en de laatste week van september gebruikers van de huishoudelijke hulp om hun ervaringen met de nieuwe opzet te horen. Die bleken positief te zijn: 96 procent van de ondervraagden becommentarieerde de kwaliteit van de huishoudelijke hulp als goed.

‘Groot compliment’

Wethouder Albert Vader: “Daar ben ik uiteraard heel erg blij mee. Het is een groot compliment voor alle thuishulpen die de afgelopen anderhalf jaar zijn gestart in het nieuwe systeem. Dat waren woelige tijden, waarin ze hun rug recht hebben gehouden.”

Voor Vader is het onderzoek ook om een andere reden belangrijk. “Het grote probleem in de zorg is het tekort aan medewerkers. Dat speelt niet alleen in Vlissingen maar in heel het land. Het betekent dat we hoe dan ook in de toekomst de thuiszorg anders moeten organiseren.”

Dat er bezuinigd moest worden op de huishoudelijk hulp stond niet ter discussie in de gemeenteraad, wel de manier waarop dat gebeurde. De oppositie leverde aanhoudende kritiek. Wat zegt Vader met dit onderzoek in de hand tegen de oppositie? “Niet zo veel, ik heb het naar de gemeenteraad gestuurd. De raad heeft overigens in 2021 ingestemd met een nieuwe opzet van de thuishulp. Twee zaken waren hierbij belangrijk: het halen van de bezuinigingen en het in stand houden van de kwaliteit van de zorg. Ik ben blij dat beide is gelukt.”

Wel constateren de onderzoekers dat sommige zaken beter kunnen. Zo is de vervanging van de thuishulp bij ziekte of vakantie niet altijd geregeld. Ook de communicatie tussen zorgaanbieders en cliƫnten kan beter. Die verloopt vaak via de huishoudelijke hulp. Dit probleem is volgens de onderzoekers herkenbaar vanuit andere gemeenten.

‘Voorzichtig de goede kant op’

Ruud Kleefman, POV-raadslid, ontpopte zich de afgelopen jaren als een van de de grootste critici van de huishoudelijke hulp nieuwe stijl in Vlissingen. “Als je ziet waar de gemeente vandaan komt, is dit een goede ontwikkeling. Er ging in het begin veel mis. Daar hebben wij voortdurend op gewezen. Het nieuwe systeem gaat voorzichtig de goede kant op. Maar vergeet niet dat mensen nu minder thuishulp krijgen. De vloer wordt gedweild en er wordt gestofzuigd, ramen lappen zoals vroeger gebeurt niet meer.”