Lekker druk bij Vlissingen Maritiem

Zondagochtend 2 juni was het rond de middag al flink druk bij Sail Vlissingen. Honderden Vlissingers, toeristen en dagjesmensen kuierden op hun gemakje langs de vele tall ships en small ships aan de Albionkade en de Visserijkade. De kraampjes met friet, suikerspinnen en andere waren leken goede zaken te doen.

Rond elf uur kwam de stroom bezoekers voorzichtig op gang, maar al na een uurtje kuierden honderden mensen langs de oude zeilschepen aan de Albionkade en richting het Poolse schip Dar Mlodziezy aan de Visserijkade. De Dar Mlodziezy is eigendom van de Hogere Zeevaartschool van Gdynia, die het schip inzet als opleidingsschip. Aan boord is plaats voor ruim 130 cadetten en een vaste bemanning van 32 personen. Het schip zou eigenlijk aan de Piet Heinkade afmeren, maar vanwege de vondst van mijnen uit de Tweede Wereldoorlog op die plek werd op het laatste moment voor de Visserijkade aan de overzijde van de Binnenhaven gekozen.

Nao Victoria

De Nao Victoria is een replica van een 16e eeuws schip. Het oorspronkelijke schip vertrok in 1519 vanuit Sevilla en kwam na drie jaar weer terug na een reis om de wereld. Van de totaal vijf schepen die toen vertrokken, was de Nao Victoria het enige schip dat terugkeerde. De replica is in 1991 in Spanje gebouwd en daar ging een jarenlange studie aan vooraf; zodat het schip dezelfde karakteristieke bouw zou hebben als het origineel.

Topzeilkotter

Ook de uit 1917 stammende Pascual Flores komt uit Spanje en heeft als thuishaven Torrevieja, een stad die in vroeger tijden vooral leefde van de export van zoutindustrie. Het schip werd in 1999 in zeer slechte staat. aan gekocht door de gemeente Torrevieja en in de periode 2005-2008 uitgebreid gerestaureerd. Sinds 2021 is deze driemaster weer klaar om uit te varen. De Timshell is oorspronkelijk in 1913 gebouwd in Alblasserdam. De topzeilkotter werd gered van de sloop en kwam na allerlei omzwervingen in handen van schipper Kees de Koster. Zo had ieder schip een verhaal.

Foto: Carolien Schoonenberg