Grootste dorp van Zeeland vreest voor verdwijnen buslijn en haperend alternatief

Oost-Souburg dreigt vanaf het jaar 2027 z’n enige buslijn te verliezen. De dorpsraad Souburg heeft vele reacties van Souburgers gekregen die het hier niet mee eens zijn en heeft hierover vragen gesteld aan de Provincie Zeeland.

De provincie Zeeland schrijft dat het publiek vervoerssysteem reizen door Zeeland sneller, makkelijker en beter gaat maken. De grote lijnen van de bus worden sneller, het plannen, boeken en betalen van een reis makkelijker en de bereikbaarheid van Zeeland beter. “In het nieuwe publiek vervoerssysteem kiest de reiziger zelf de voor hem ideale reis. Dit kan een combinatie zijn van vast vervoer van bus, trein en ferry aangevuld met flexibel vervoer zoals deelvervoer, buurtbussen en flextaxi’s. De flextaxi is nieuw en biedt reismogelijkheden tot 20 kilometer, waardoor niet alleen haltes en stations in Middelburg en Vlissingen bereikbaar zijn, maar ook andere bestemmingen binnen 20 km”, schrijft de provincie.

Buslijn 57

Souburg is het grootste dorp van Zeeland, maar de inwoners moesten volgens de dorpsraad uit de media vernemen dat hun buslijn 57 niet meer voorkwam in de provinciale mobiliteitsplannen. “Eerst is het afgelopen jaar de buslijnroute 57 in ons dorp zonder overleg verandert”, zegt dorpsraad Souburg. “De buslijn loopt niet meer midden in het dorp, maar aan de rand. Dat is wel met instemming van de gemeente Vlissingen gebeurd. Zeer onlogisch, plus niet gecommuniceerd met de bewoners van onder andere de Bermweg en Spoorstraat, waar de nieuwe buslijn is gaan rijden. Op het nieuwe traject staan ook geen bushokjes. De Bermweg en Spoorstraat zijn smalle straten en er daardoor ontstaan regelmatig onveilige situaties. Alternatieve routes zijn er maar niet gebruikt of onderzocht.”

Weerstand

“Wij begrijpen dat alle nieuwe ontwikkelingen weerstand opleveren, zeker is er weerstand als er niet voldoende en tijdige participatie is gehouden”, zegt de dorpsraad Souburg. In maart en april heeft ze al vragen gesteld over het nieuwe vervoersplan aan de provincie Zeeland, maar hier is maar gedeeltelijk antwoord opgekomen.

Met name bij de nieuwe flextaxi, die in de plannen de vaste buslijn en WMO-taxi moet vervangen, heeft de dorpsraad vele vragen. De raad vraagt zich af of er wel voldoende chauffeurs en bemensing voor de mobiliteitscentrale kunnen worden gevonden, vreest dat opstapplaatsen te ver lopen zijn voor met name oudere inwoners en heeft niet zoveel vertrouwen in de digitalisering die het allemaal tot een functionerend systeem moet maken. Bovendien vraagt de dorpsraad zich af of de flextaxi in de praktijk wel goedkoper zal worden voor de provincie dan de huidige buslijn.

Aantal passagiers

Dorpsraad Souburg wil van de provincie graag weten hoeveel passagiers de buslijn 57 de afgelopen vijf jaar vervoerde en liefst ook met de tijden op de dag met het aantal passagiers. “Oftewel wat zijn drukke perioden in de bus en welke niet en wat waren op de buslijn 57 de drukke opstap en uitstaphaltes? Is het ook mogelijk aan te geven welke doelgroepen gebruik maken van lijn 57. Te denken valt aan studenten en ouderen. Wij nemen aan dat hier een rapport van is”, schrijft de dorpsraad.

De dorpsraad Souburg wil antwoorden over de buslijn 57. (foto: Peter Urbanus)