Gemeenteraad Vlissingen wil concreet plan voor tweerichtingsverkeer Coosje Buskenstraat

De Vlissingse gemeenteraad stemde dinsdag voor (her-)invoering van tweerichtingsverkeer op de Coosje Buskenstraat. LPV, POV, SGP en FvD dienden hier een gezamenlijke motie over in. Er wordt al meerdere raadsperiodes over de verkeersproblemen in dit deel van de binnenstad. De indieners wilden graag actie zien bij het college van B en W.

In de motie droegen de vier fracties het college van B en W op om voor 15 juni dit jaar met een plan te komen voor (her-)invoering van tweerichtingsverkeer op de Coosje Buskenstraat tussen de Spuistraat en de Badhuisstraat. Het college wil de verkeerssituatie op de aansluiting van de Coosje Buskenstraat op de Badhuisstraat-Aagje aanpakken bij de herinrichting in 2027 of 2028. Pas dan kan daar ook het tweerichtingsverkeer terug komen.

Volgens Pim Kraan (POV) is er door het eenrichtingsverkeer nu sprake van een verkeersonveilige situatie, vooral op de kruising van de Coosje Buskenstraat met de Spuistraat, maar ook op de kruising met de Badhuisstraat en Aagje Dekenstraat.

Gevaarlijk en onoverzichtelijk

De huidige verkeerssituatie op het kruispunt van de Spuistraat en Spuikomweg wordt in de motie omschreven als gevaarlijk en onoverzichtelijk. Ook ontstaan er vaak opstoppingen. “Er wordt al jaren over twee richtingsverkeer gepraat. Al 15 jaar geleden is er een geluidsonderzoek uitgevoerd”, stelde Kraan. Het ziet er volgens hem niet meer naar uit dat de verkeerssituatie nog gelijk met de herinrichting van het Scheldeplein ofwel Walstraat-Noord, zal worden aangepakt. “Hou bij de herinrichting alvast rekening met de veranderingen in de Coosje Buskenstraat. Daarom vragen wij nu om een voortvarende aanpak, met haalbare data. Niet lullen maar poetsen. Dan kunnen de Coosje Buskenstraat, Aagje Dekenstraat en Willem Ruysstraat straks samen de verkeersader langs het centrum vormen.

Motie ontraden

Wethouder Wilfried Boonman liet weten dat het college de motie ontraadde. Uit verkeersonderzoek zou blijken dat tweerichtingsverkeer niet gewenst is en ook dat het qua planning en budgetten niet uitvoerbaar is.

Ocker Ghering (D66) was niet overtuigd en vreesde dat aanpak van deze verkeersproblemen ten koste zal gaan van verkeersproblemen elders in de gemeente. Sogand Mohandes (GroenLinks) had ervaren dat het tijdelijke tweerichtingsverkeer op de Coosje Buskenstraat, een tijdje terug, juist gevaarlijker was. Ze verwees naar het rapport van een onderzoeksbureau dat dat onderschrijft. Marin de Zwarte (CDA) kon zich wel in de denkwijze achter de motie vinden en vond ook dat er eindelijk eens concrete toezeggingen moesten worden gedaan. Maar dan is er ook extra budget nodig.

Rapport op rapport

John Dooms (LPV) vond eveneens dat er al veel te lang over het tweerichtingsverkeer wordt gepraat. “Dan wachten we weer op het ene rapport, dan het andere en nu weer op het Mobiliteitsplan. Vanuit het college is er tot dusver weinig actie ondernomen. De burgers roeren zich ook. Dan kom je uiteindelijk met een motie. We willen er beweging in hebben.” Yvette Hoogstraten (VVD) vroeg om aandacht voor de Coosje Buskenstraat in het nog te verschijnen Mobiliteitsplan.

Lilian Janse (SGP) draait ook al langer mee en zag hoe rapport op rapport werd gestapeld. “Door de veranderde situatie op de Boulevard is de verkeersdruk op de Coosje Buskenstraat alleen maar toegenomen. Vandaar de urgentie van deze motie.” Haar fractiegenoot Cor Tromp was verbaasd over de houding van de wethouder. “We vragen om een maatregel. Waar een wil is, is een weg.”

Na een korte schorsing kwamen de indieners met een op drie punten gewijzigde motie. Ze wijzigden ‘opdracht in een ‘verzoek’ aan het college om voor 31 december dit jaar met een plan te komen voor tweerichtingsverkeer op de Coosje Buskenstraat. Dat moet volgend jaar zomer van kracht worden. Met tegenstemmen van D66 en GroenLinks nam de gemeenteraad de motie aan.

Eenrichtingsverkeer op de Coosje Buskenstraat. (foto: Peter Urbanus)