Bunkerponton voor binnenvaart in Vlissingen gesloten door gebrek aan inspecteurs
De geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van FIWADO in Vlissingen is sinds dinsdag verlopen, waardoor er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaartschippers. Oorzaak is een tekort aan inspecteurs voor de bunkerinstallaties.
Het probleem is niet uniek voor Vlissingen. De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun certificaat verliezen als ze niet geïnspecteerd kunnen worden, zegt branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en NOVE, de brancheorganisaties voor de zelfstandige brandstofhandel. Die roepen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op om in te grijpen.
Te weinig capaciteit
Deze situatie is ontstaan in oktober 2023, toen de grootste keuringsinstelling, NBKB, goed voor twee derde van alle inspecties, geschorst werd. De inspecteurs van NBKB zijn daarop massaal vetrokken, waaronder de inspecteurs die de bevoegdheid hebben om de pontons te inspecteren. Inmiddels heeft NBKB een doorstart gemaakt, maar is er nog steeds sprake van te weinig capaciteit, waardoor er grote wachttijden zijn. De nood is hoog bij schippers en een certificaat verliezen zou ook het einde van de onderneming kunnen betekenen, het is dus zaak dat ILT dit adequaat oppakt, vinden de brancheorganisaties.
Meerdere keren geattendeerd
ILT is als eindverantwoordelijke voor de certificaten meerdere keren op de toestand geattendeerd, maar heeft volgens de brancheverenigingen nagelaten hier iets aan te doen. Dit levert problemen voor schippers op en zal in de toekomst erger worden, als ILT niet ingrijpt. Schippers worden op deze manier de dupe van de nalatigheid van de inspectie, zegt KBN. Om te zorgen dat schepen brandstof mogen blijven bunkeren, moet de inspectie zo gauw mogelijk mensen aanstellen die kunnen inspecteren, vinden KBN en NOVE.
Alle zeilen bij
De bunkerpontons (en schepen) hebben al gebruik kunnen maken van het vangnet, waarbij het certificaat zes maanden is verlengd. Dit mag echter maar één keer. De inspectie moet dus alle zeilen bijzetten om te zorgen dat de pontons mogen blijven leveren. Het is niet de eerste keer dat KBN hierover de noodklok luidt. In maart is er al gesproken met ILT, die de branchevereniging op de hoogte zou houden wanneer er problemen zouden ontstaan. De nu ontstane situatie is volgens de brancheverenigingen alleen gemeld door FIWADO zelf, niet via de inspectie.
Foto: Peter Urbanus