Gemeenteraad Veere: meer onderzoek verschillende varianten nieuwe Noordwestroute
Het amendement van PvdA-GroenLinks, DTV en CU om het onderzoek naar de impact op landschap en cultuurhistorie, effect op verkeersstromen, kosten en baten van andere varianten voor de Noordwestroute uit te breiden is donderdagavond aangenomen door de gemeenteraad. Het college van B en W had al een eigen voorkeursvariant.
In het amendement riepen de drie partijen het college op om nog niet onderzochte en uitgewerkte varianten voor de Noordwestroute te onderzoeken. Breng eerst de impact op landschap en cultuurhistorie, effect op verkeersstromen, kosten en baten goed in beeld en kom dan met een voorkeursvariant, zeggen de drie partijen. Donderdagavond vergaderde de Veerse gemeenteraad over het raadsvoorstel ‘Koersdocument Noordwestroute’. In de kern behelsde dat een ‘middenweg’, met onder meer een zuidelijke rondweg bij Aagtekerke, die via de Krommeweg naar Domburg-West (Roompot) leidt. De Noordwestroute moet een antwoord bieden op (toeristische) verkeersdrukte en de dorpskernen ontlasten.
In beeld
PvdA-GroenLinks, DTV en CU vonden de wijze waarop het college van B en W hun een voorkeursvariant naar buiten brachten niet de juiste. Andere varianten waren nog niet goed objectief in beeld hebt gebracht. Eerst moest in hun ogen worden onderzocht wat de impact van de verschillende varianten is op factoren als landschap en cultuurhistorie, verkeersstromen, kosten en baten, de plek van de fiets en het landbouwverkeer. Daarom kwamen ze tijdens de raadsvergadering van 12 december met hun amendement.
Verdiepend onderzoek
Daar ging de gemeenteraad unaniem in mee, al werden tijdens de vergadering nog wel wat wijzigingen aangebracht. In het geamendeerde raadsvoorstel is nu bepaald dat in een verdiepend onderzoek de varianten die voortvloeien uit de scenario’s 2, 3 en 4 (en dus ook de nog niet onderzochte en uitgewerkte rondwegen Grijpskerke-zuid en Aagtekerke-oost) op vergelijkbare wijze in beeld worden gebracht als de voorkeursvariant van het college.
Meer informatie
De gemeenteraad heeft behoefte aan meer informatie om in de volgende fases te kunnen komen tot een goed afgewogen besluit voor een voorkeursvariant. Daarvoor is het nodig om de impact te kennen van de verschillende varianten op de financiën, de mensen, de levensvatbaarheid van (agrarische) bedrijven, de omgeving en het landschap. Ook is er inzicht nodig welke bijkomende maatregelen nodig zijn bij de te onderzoeken varianten. Ook innovatieve en onconventionele maatregelen dienen te worden bekeken, vindt de gemeenteraad.
Maatregelen
Dat kan gaan om maatregelen ter versterking en verbetering van het openbaar vervoer en ontmoediging van autogebruik, om aanleg van extra asfalt te vermijden. Verder moet de mogelijkheid van invoering van een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op de wegen in het buitengebied, met uitzondering van de N57, worden onderzocht. Tegenstrijdigheden met betrekking tot het parkeren en bereikbaarheid van de kust dienen ook worden voorkomen.
Foto: Pixabay