Dwergautootjes trekken veel bekijks op de Markt in Middelburg

Zondagochtend waren enkel tientallen dwergauto’s te bewonderen op de Markt in Middelburg. Er was veel belangstelling voor deze veelal uit de jaren vijftig en zestig stammende Goggomobils, BMW Isetta’s, Autobianchi’s, Fiatjes en Messerschmitt’s.

Het was een bont spektakel op de Markt, waar veel inwoners, dagjesmensen en toeristen op af kwamen. De leden van de Nederlandse dwergautoclub (DWAC) en hun gasten uit onder meer Duitsland, Engeland, Polen en Zweden overnachtten dit weekeinde op de stadscamping van Middelburg. Er zaten veel werkelijk piepkleine een- of tweepersoons driewielers van BMW en Messerschmitt tussen, maar ook Fiat 500 en 600’s, een BMW 700 cabriolet en een Trabant, die al wat meer op een doorsnee auto lijken en iets meer binnenruimte en comfort bieden.

Wederopbouw

De voertuigjes stammen vooral uit de naoorlogse jaren, toen Duitse vliegtuigfabrikanten geen vliegtuigen en zware motoren mochten produceren van de Geallieerden. Tijdens de wederopbouwjaren hadden mensen in Europa bovendien geen geld voor een duur vervoermiddel. Veel van deze dwergautootjes worden aangedreven door motorfietsmotoren. Ook zijn ze erg zuinig. Op een van de autootjes stond dat het gemiddelde benzineverbruik 1 op 33 is. Qua comfort moet je geen al te hoge eisen stellen. Instappen gaat bij de BMW Isetta via een deur aan de voorzijde, waarbij de stuurinrichting deels mee scharniert. Bij sommige andere stap je in en klap je een veiligheidsbeugel over jou en jet passagiers heen.

Messerschmitt

De Engelsman Wynford uit het graafschap Somerset bezit acht verschillende Messerschmitt-voertuigen uit de jaren vijftig, waaronder de rode driewieler waarmee hij in Middelburg stond. Messerschmitt is echt ‘zijn’ merk. Het uit 1958 stammende wagentje haalt maximaal 80 km per uur. Je kunt er met nog een andere volwassene en een kind in op pad gaan. Wynford durft er in zijn omgeving alle wegen mee op te gaan. “Aan technische onderdelen valt nog goed te geraken”, zegt hij. Dat gaat via de vele honderden enthousiastelingen in met name Engeland en Duitsland. Nieuwe onderdelen worden ook weer gemaakt, want het betreft eenvoudige technologie. Hij bezoekt Nederland erg graag, zegt de bedaarde Engelsman.

De Engelsman Wynford bezoekt vaker bijeenkomsten als deze. (foto: Carolien Schoonenberg)