Dienstverlening bij aanvraag Wmo-voorzieningen Vlissingen mag iets vlotter en duidelijker

De tevredenheid van inwoners met de Wmo-dienstverlening in Vlissingen is wat afgenomen, maar lijkt min of meer stabiel. De gemeente scoorde in 2024 iets lager dan in 2023. Snelheid, duidelijkheid waar je terecht kunt met vragen en bekendheid van cliëntondersteuning zijn verbeterpunten.

Elke gemeente is verplicht jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit te voeren onder inwoners die gebruikmaken van een Wmo-voorziening. De resultaten moeten vóór 1 juli worden aangeleverd aan de minister van VWS. Net als vorig jaar is het onderzoek uitgevoerd door BMC met een standaardvragenlijst. Op verzoek van de gemeente is de referentiegroep aangepast naar vergelijkbare gemeenten. De uitkomsten zijn iets minder positief dan in 2023, maar beter dan in 2022, zegt de gemeente nu.

Verbeterpunten

In 2024 is 65 tot 83 procent (heel) tevreden over hun ervaringen met de Wmo, in 2023 lag dit op 72 tot 83 procent en in 2022 60 tot 79 procent. De verschillen met 2023 vindt de gemeente niet noemenswaardig. Vlissingen scoort wel lager dan de referentiegroep. Op sommige punten waren er significante verschillen. Verbeterpunten betroffen onder meer een vlottere dienstverlening, duidelijkheid over bij welk loket inwoners terecht kunnen en bekendheid van de cliëntondersteuning.

Foto: WFM