Campagne ‘Jouw Kind, Jouw Keuze’ vaak bekeken


De campagne ‘Jouw Kind, Jouw Keuze’ is afgelopen zomer zo’n 100.000 keer online bezocht, maar de bijbehorende posters en QR codes werden minder vaak opgemerkt.

De gemeente Middelburg en de GGD Zeeland hadden de campagne samen opgezet om ouders in Middelburg te helpen bij hun vaccinatiekeuze. Doel was om de ouders beter te informeren over vaccinaties en ze op die manier in staat te stellen een bewuste keuze te maken. De aanleiding was de lagere vaccinatiegraad in Middelburg, vooral onder jonge kinderen en tieners.

YouTube
De campagne liep van juni tot september en was te zien op sociale media, YouTube en op plekken in de stad, zoals consultatiebureaus en verloskundigenpraktijken. De initiatiefnemers hadden bewust gekozen voor een neutrale en informatieve toon. “We wilden dat ouders zich vrij voelden om hun eigen afweging te maken”, zeggen ze. In totaal werd de campagne meer dan 100.000 keer bekeken. Ruim vijfhonderd mensen klikten door naar de informatiepagina van de GGD, en het merendeel bleef daar langer dan twee minuten.

Posters
Dat laat volgens de initiatiefnemers zien dat de informatie serieus werd gelezen. Zorgprofessionals en ouders reageerden positief. Vooral de online middelen werkten goed. De fysieke materialen, zoals posters en QR-codes, werden minder vaak opgemerkt. Uit de evaluatie blijkt volgens de gemeente Middelburg en GGD Zeeland dat herhaling en persoonlijk contact belangrijk zijn om ouders echt te bereiken.

Gesprek
Wethouder Willemien Treurniet (ChristenUnie, Welzijn en Volksgezondheid) zegt “trots” te zijn op de resultaten van de campagne. “We hebben laten zien dat je met eerlijke en toegankelijke informatie verschil kunt maken. Ouders voelen zich gesteund en durven het gesprek over vaccineren weer aan. Dat is precies wat we wilden bereiken.”

Foto Guido van der Heijden