Buschauffeurs laten hun stem horen: ‘Wie dit plan heeft verzonnen, heeft nog nooit een bus van binnen gezien’

Buschauffeurs in Zeeland maken zich grote zorgen over hun toekomst door het nieuwe vervoersplan van de provincie. Nu bekend is dat geen een busbedrijf zich heeft ingeschreven op het nieuwe plan, voelen ze ruimte om hun stem te laten horen. “Wij gaan er alles aan doen om de provincie op andere gedachten te brengen, om dit uitgeklede vervoersplan in te trekken of te herzien.”

In cultureel centrum De Halle in Axel hebben zich zo’n 35 medewerkers van Connexxion verzameld. Vlak voor het begin worden er nog snel wat extra stoelen bijgehaald, het zaaltje puilt zowat uit. De personeelsbijeenkomst staat in het teken van het vervoersplan dat in 2025 in moet gaan. Het ‘uitgeklede plan’, zoals de chauffeurs het noemen, baart hen grote zorgen. “De onrust is echt groot”, aldus Jack d’Hooghe, die de bijeenkomst namens het personeel heeft georganiseerd.

Hij begint de bijeenkomst met een opsomming van kritiek op het vervoersplan. Instemmende geluiden klinken vanuit de zaal, met hier en daar een kritische vraag tussendoor. Maar over één ding lijken de chauffeurs het in ieder geval eens: dit plan gaat niet werken. “Wie dit heeft verzonnen, heeft nog nooit een bus van binnen gezien”, aldus D’Hooghe.

‘Afgang’

“Ik heb het nog nooit zo gek gezien”, zegt Eddy Herrewegh ontdaan. Al 39 jaar zit de Hulstenaar in het vak. “Het gaat een afgang voor het openbaar vervoer worden, dit. We zijn er voor de passagiers, we zijn er voor de mensen. Maar de service die we nu bieden, die gaan ze afbreken.”

Het vervoersplan van de provincie

Vanaf 1 januari 2025 rijdt er niet meer door ieder Zeeuws dorp een bus, maar komen er opstapplaatsen buiten het dorp, zogenoemde hubs. Wie niet naar zo’n hub kan lopen of fietsen, kan daarvoor een deeltaxi gebruiken die vooraf geboekt moet worden.

De hubs vormen samen een knooppunt waar verschillende vormen van openbaar vervoer bij elkaar komen: grote bussen, flextaxi’s, buurtbussen, deelauto’s, deelfietsen en personenauto’s van carpoolers. De bussen rijden dan van hub naar hub.

“We staan niet alleen voor de chauffeurs, we staan ook voor de passagiers”, aldus Patrick de Krijger uit Axel. Vanuit zijn functie bij Service & Veiligheid heeft hij veel contact met reizigers. “Je hoort de mensen in de bussen nu al zeggen: dit is geen goed plan. En dat vinden wij ook. Je raakt gewoon geïsoleerd in dit gebied.”

50 arbeidsplaatsen

“We hebben in het vervoersplan kunnen zien dat 46 procent van de dienstregeling wordt geschrapt”, zegt organisator Jack d’Hooghe. “Het aantal lijnen wordt gehalveerd. Ook komen er een hoop haltes te vervallen.” Volgens D’Hooghe zijn er daardoor vijftig minder arbeidsplaatsen nodig dan nu. Chauffeurs vrezen voor hun baan en voor de zekerheid van jongere collega’s. “Ik hoor van mensen die solliciteren bij NS of de kinderopvang, noem maar op”, zegt D’Hooghe.

Kleine busjes? Nee, bedankt

Dat een groot aantal bussen ingeruild wordt voor kleinere busjes is voor D’Hooghe geen troost. “Wij snappen ook wel dat er op sommige momenten een kleinere bus moet rijden. Maar wij zijn niet voor niks buschauffeur geworden. Een chauffeur wil gewoon met een grote bus rijden.”

Om hun stem te laten horen is er een petitie opgesteld. Die willen de chauffeurs aanbieden aan gedeputeerde Harry van der Maas, die verantwoordelijk is voor het vervoersplan. Aanstaande woensdag is er een tweede bijeenkomst in Vlissingen. D’Hooghe hoopt de petitie in de loop van volgende week aan gedeputeerde Harry van der Maas aan te kunnen bieden.

Klik hier voor de petitie

-Dit is een bericht van Omroep Zeeland-