Werk van Middelburgse kunstenaar Antoine Mes overgedragen aan Zeeuws Museum en Zeeuws Archief

Een grote hoeveelheid werk van de Middelburgse kunstenaar Antoine Mes is dinsdagmiddag door zijn familie overhandigd aan het Zeeuws Archief en het Zeeuws Museum. De overdracht was een wens van de vorig jaar overleden kunstenaar zelf, maar ook beide instellingen zijn erg blij met het werk.

Het Zeeuws Museum en het Zeeuws Archief hebben uit de nalatenschap van de Middelburgse kunstenaar Antoine Mes (1927 – 2024) een veelheid aan schilderijen, documenten en bijzondere stukken gekregen. Dinsdag vond de officiële overdracht plaats. Beide instellingen zijn erg blij met de schenking en zien het als een waardevolle aanvulling op een eerder verworven collectie van de kunstenaar.

Samen optrekken in het verzamelen van kunstenaarsarchieven bood de mogelijk om de kunstwerken (Zeeuws Museum) en het persoonlijk archief (Zeeuws Archief) te bewaren. Het gaat om schilderijen, schetsen, voorstudies van werken en foto’s van kunstwerken van Mes. Ook familieleden van de kunstenaar waren aanwezig. De overdracht werd getekend door directeur Anya Luscombe van het Zeeuws Archief, directeur Marjan Ruiter van het Zeeuws Museum, Antoine Mes z’n dochter Maayke Mannaert en zijn nicht Marlous Mes.

Zeer veelzijdig

De in Middelburg geboren Antoine Mes overleed vorig jaar op 96-jarige leeftijd. Hij werkte eerst als bouwkundig tekenaar op een architectenbureau. In 1949 ging hij naar de Kunstacademie in Tilburg en vervolgens de Rijksacademie in Amsterdam. In 1961 keerde hij terug naar Zeeland.

Antoine Mes was als kunstenaar zeer veelzijdig. Voor het gebouw van Provinciale Staten in Middelburg en het stadhuis in Breskens maakte hij glas-in-lood ramen. Een Vlissingse school kreeg een groot wandmozaïek. Voor het Amsterdamse metrostation Gaasperplas maakte hij een kunstwerk met koffers, tassen en plunjezakken van baksteen. Later gingen Zeeland en het Zeeuwse landschap een grote rol spelen in zijn werk. Op veel plaatsen is nog werk van Mes te zien.

Vaker samenwerken

“We zijn verguld dat Antoine aan ons gedacht heeft”, zei Luscombe. Mes heeft voor zijn overlijden geregeld dat zijn werk zou worden overgedragen. Ruiter sprak een diep gemeend ‘dankjewel’ uit, ook aan de aanwezige familieleden van de kunstenaar. Beide directeuren spraken van kunst van internationale allure. “We gaan vaker samenwerken als we iets aangeboden krijgen”, zegt Luscombe stellig. “De lijntjes zijn hier kort.”

De werken van Mes zijn voor de overdracht beoordeeld door archivaris Kees de Ridder van het Zeeuws Archief. Hij sprak daarbij ook met de familie.

Zeeland

“Voor ons als Zeeuws Archief is het mooi dat wij zoveel werk krijgen dat te maken heeft met Zeeland. Op foto’s die Mes eerder maakte herken je soms de werken die hij later maakte”, zegt De Ridder. “We hadden overigens al wat delen van zijn collectie in handen. De komende tijd gaan we zijn werk verder beschrijven.”

Ook de foto’s van zijn kunstwerken op en in gebouwen zijn waardevol voor het archief, zegt De Ridder. “Van die gebouwen zijn er al best de nodige gesloopt en ook die kunstwerken bestaan dan vaak niet meer. Mes was een heel veelzijdig kunstenaar. Ik heb zelfs het idee dat hij is begonnen met glas-in-lood en pas later echt met die tekeningen.”

Marjan Ruiter, directeur Zeeuws Museum, Maayke Mannaert, dochter van Antoine Mes, Marlous Mes, nicht van Antoine Mes en Anya Luscombe, directeur van het Zeeuws Archief.