Politie zet val op voor plegers helpdeskfraude en houdt drie mannen aan

Een oplettende inwoner van Vlissingen kreeg afgelopen week een verdacht telefoontje. Dat leidde tot een geplande politieactie en meerdere aanhoudingen, meldt de politie. Er werden drie jongemannen uit Vlissingen en Middelburg aangehouden.

De aangehouden Vlissingers worden verdacht van helpdeskfraude. Ze probeerden een 61-jarige man op te lichten, door zich voor te doen als bankmedewerkers en een afspraak bij hem thuis te maken. Ze zouden zogenaamd waardevolle spullen en zijn pinpas op komen halen. De man kreeg eerder die dag een bericht waarin stond dat iemand toegang probeerde te krijgen tot zijn bankrekening. Vervolgens werd hij benaderd met het verzoek om thuis een afspraak te maken. De man vertrouwde het niet en schakelde direct de politie in.

Ingegrepen

Rechercheurs startten direct een onderzoek en zetten een val op. Eén van hen nam plaats in de woning van het slachtoffer en wachtte daar op de verdachte. Toen een van de verdachten aanbelde en vroeg om de pinpas, grepen agenten in. De jongen had door dat het om een val ging en sloeg op de vlucht. Twee andere verdachten stonden buiten klaar op een e-bike en een scooter om hem te helpen ontsnappen. De politie wist hen alle drie aan te houden. Het gaat om een 22-jarige man uit Middelburg en twee jongens van 16 en 22 jaar uit Vlissingen.

Dagelijks meldingen

De politie krijgt bijna dagelijks meldingen over nepagenten. Ze melden zich telefonisch of aan de deur, met een verhaal over mogelijke (inbraak-)risico’s op het adres van het slachtoffer. Er moeten vervolgens zo snel mogelijk waardevolle spullen worden veiliggesteld. Dagelijks maken nepagenten slachtoffers en de schade loopt soms in de duizenden euro’s. De criminelen hebben zich vaak goed voorbereid en beschikken over veel informatie van hun slachtoffer. Daarmee kan het lijken alsof het écht om de politie gaat. Soms dragen ze zelfs een uniform.

Onder druk

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting, waarbij slachtoffers telefonisch worden benaderd door personen die zich voordoen als bankmedewerkers.  Ze wijzen de slachtoffers erop dat het geld op hun bankrekening(-en) niet meer veilig zou zijn en zetten hen vervolgens onder druk om hun geld veilig te stellen. In werkelijkheid maken de slachtoffers het geld over naar een rekening die onder controle staat van de oplichters.

Naast nepagenten zijn er meer trucs waarmee criminelen slachtoffers geld of waardevolle spullen afhandig proberen te maken. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als zogenaamde medewerkers van de bank, een ‘medewerker’ van het energiebedrijf of ‘zorgmedewerker’. Oplichters gebruiken de naam van bedrijven of instanties waar slachtoffers vertrouwen in hebben.