Opnieuw raadsvragen over onderhoud van Vlissingse Scheldekraan
De raadsfractie Hart voor de Dorpen is benieuwd of de aangekondigde werkzaamheden aan de Scheldekraan bij de Machinefabriek voorzien of onvoorzien waren. Eind juni vroeg het Vlissingse college van B en W de gemeenteraad akkoord te gaan met 1 miljoen euro voor noodzakelijke werkzaamheden. In augustus worden er al werkzaamheden uitgevoerd aan de kraan.
Gemeenteraadsleden verbaasden zich er bij de behandeling van de Kadernota eind juni over dat het college vroeg om in te stemmen met een bedrag van 1 miljoen euro voor renovatie van de Scheldekraan. Bovendien kon het college van B en W nog niet vertellen of dat bedrag voldoende zou zijn. Specificaties van de benodigde kosten of een plan kon wethouder Coen Bertijn toen nog niet overleggen.
Onvoorzien?
Nu heeft de fractie HvD opnieuw vragen gesteld aan het college. Zijn de komende werkzaamheden aan de Scheldekraan voorzien of onvoorzien en welke veiligheidsaspecten spelen hierbij een rol, vraagt raadslid Joanna Weijermans. Ze vraagt ook of de kosten kunnen worden betaald uit regulier onderhoudsbudget, of dat de gemeenteraad nog met extra middelen akkoord moet gaan.
Brief
Aanleiding is dat HvD een brief aan omwonenden van de gemeente kregen toegestuurd. Ze mogen vanwege werkzaamheden, die in augustus starten, geen auto’s of boten in de buurt van de kraan parkeren dan wel afmeren, vertelt Weijermans. “Er zouden delen van de kraan naar beneden kunnen vallen.” Het is HvD ook niet duidelijk of de extra werkzaamheden nu binnen die gevraagde 1 miljoen euro vallen.
2011
Weijermans wil daarnaast weten of de Scheldekraan volgend jaar nog veilig is en vraagt het college om andere relevante informatie te blijven delen met de gemeenteraad. HvD heeft stukken opgevraagd, maar kan niets vinden over uitgevoerd regulier onderhoud na 2011. Dat vinden fractieleden Weijermans en Louise Claessens verbazingwekkend.
Maritieme geschiedenis
De Scheldekraan is de laatste van de beeldbepalende grote kranen van scheepswerf De Schelde. De kraan is jaren geleden met Europese subsidie en particuliere steun volledig gerestaureerd en op de Jan Weugkade geplaatst, bij de Machinefabriek. Een functie heeft de kraan niet meer, behalve als blikvanger en industrieel erfgoed.
Foto: WFM


