Gemeenteraad Vlissingen ontzet over aangekondigde treinloze periode van vier maanden

De gemeenteraad van Vlissingen heeft met ontzetting kennis genomen van het besluit van staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu om de Zeeuwse spoorlijn aan te wijzen als pilotproject in 2029 voor het ERTMS-systeem. Consequentie hiervan zal zijn dat Vlissingen vier maanden lang via het spoor volledig onbereikbaar zal zijn en gedurende zo’n negen maanden daarna nog eens te maken zal krijgen met “kinderziektes”, vrezen zij.

Dit houdt in dat de stations Vlissingen Souburg en Vlissingen beiden geïsoleerd worden. De ervaringen met vervangend busvervoer zijn gedurende de
afgelopen jaren zo slecht dat de partijen en ook de Dorpsraad Souburg daar geen enkel vertrouwen in zeggen te hebben. Bussen doen er langer over of rijden zelfs niet omdat er een tekort is aan personeel of anderszins. “Wij hebben begrepen dat u maatregelen wilt nemen om de hinder te verzachten, maar gezien onze ervaringen met NS hebben wij daar geen vertrouwen in.”

Imago Vlissingen

De door voorgestelde pilot zal niet alleen negatieve gevolgen hebben voor de inwoners van Vlissingen, Souburg en Ritthem, maar ook voor de economische ontwikkeling en onderwijsinstellingen zoals Hogeschool Zeeland en Scalda. Het imago van Vlissingen als vestigingsplaats voor bedrijven loopt hierdoor schade op. De geplande pilot dreigt de economische en onderwijskundige ambities van Vlissingen te ondermijnen, juist nu de regio met investeringen zoals de Kenniswerf toekomstbestendig wil worden. De ontwikkelingen rond de Kenniswerf Vlissingen zal hierdoor waarschijnlijk ook geremd worden. Immers, voor scholieren en bedrijven wordt deze Kenniswerf nu per openbaar vervoer moeilijker bereikbaar. Zelfs een periode helemaal niet. En dat terwijl deze Kenniswerf onderdeel vormt van het compensatiepakket “Wind in de Zeilen”. Onderdeel van dit compensatiepakket was ook een betere bereikbaarheid van Zeeland.

Wind uit de zeilen

De pilot met ERTMS neemt echter vooral wind uit de zeilen, zeggen de partijen. Langs deze weg doen zij een dringend beroep op de staatssecretaris om uw besluit in heroverweging te nemen. Voor de verdere ontwikkeling van Vlissingen (de enige Artikel 12-gemeente in Nederland), vinden ze het onaanvaardbaar dat de gemeente gedurende een lange periode eerst niet en vervolgens op een niet-betrouwbare spoorverbinding kan rekenen. De economische consequenties van het besluit
zullen ongetwijfeld voelbaar zijn.

Vragen ChristenUnie Vlissingen

Wethouder Wilfried Boonman heeft de Vlissingse bezwaren over het pilotprject ERTMS kenbaar gemaakt bij het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Dat heeft een brief over de kwestie gestuurd aan de staatssecretaris, waarin het hem echter ook een opening biedt om met compenserende maatregelen te komen. Raadslid Pieter Jan Mersie van de fractie ChristenUnie in de gemeenteraad vraagt of het OZO wel een bevoegdheid heeft om zo’n brief te sturen en of juridisch is vastgelegd dat het overlegorgaan bij meerderheid van stemmen besluiten kan nemen. Vlissingen neemt een ander standpunt in dan de andere participanten, stelt Mersie.