Gemeente zit met leegstaande fietsenstalling en fietsenverhuurder zoekt ruimte
Niels van Rijswijk verhuurde tot vorige zomer fietsen vanuit een omgebouwde garagebox in Vlissingen. Maar daar kon hij niet blijven, omdat een bedrijf op die plek volgens de gemeente in strijd is met het bestemmingsplan. Nu staat een fietsenstalling in het appartementencomplex Kop van het Dok al jarenlang leeg, omdat geen bewakers werden gevonden. De oplossing? Nee, de eisen die de gemeente stelt zijn zo hoog dat Van Rijswijk er van af zag.
Van Rijswijk begon enkele jaren geleden onder de naam Fietsvlissingen.nl met fietsenverhuur vanuit huis, waarbij hij de fietsen op de stoep zette. Dat mocht niet van de afdeling handhaving. “Al schijnt daar geen wetgeving voor te bestaan. Deelfietsen staan bijvoorbeeld ook her en der geparkeerd”, zegt hij.
Daarna zette hij de verhuur voort vanuit twee garageboxen aan de Koningsweg, die hij had omgebouwd en geïsoleerd. Dat leverde een aardige boterham op. “Bovendien zaten er soms drugsverslaafden daar en doordat ik mijn bedrijfje daar had, bleven die weg. Daar waren ook buurtbewoners blij mee”, zegt Van Rijswijk.
Bestemmingsplan
“Niemand had daar last van mij, op één omwonende na. Als ze wilde draaien met de auto moest ze over de stoep rijden en dan stond er wel eens een fiets in de weg. Zij heeft er waarschijnlijk werk van gemaakt. Ik denk dat ze iemand kent bij de gemeente. Ineens bleek mijn bedrijf niet te passen in het bestemmingsplan en begonnen de waarschuwingen te komen. Op last van een dwangsom van maximaal 30.000 euro moest ik mijn bedrijfsactiviteiten daar staken. Het zure is dat de vrouw die die melding deed daar niet eens meer woont. Kort nadat ik daar was gestopt stond er trouwens een paal van de fietshub vlakbij m’n garages.”
Bewaakte stalling
In juli vorig jaar zette hij z’n fietsverhuur online voort vanuit een opslag in Middelburg. Nu staat er al enkele jaren een fietsenstalling leeg onderaan het appartementencomplex Kop van het Dok in het Vlissingse Scheldekwartier. Omwonenden vroegen onlangs om een oplossing voor de grote, onbenutte ruimte. Fietsers zouden er gratis hun rijwiel kunnen stallen en worden er via Google zelfs heen gestuurd, maar eenmaal daar ontdekken ze dat ze er niet in kunnen.
Reden is dat er nooit personeel is gevonden om de fietsenstalling te bemensen. Een plan om dat door vrijwilligers te laten doen kwam niet van de grond. Een bordje met ‘buiten gebruik’ zou wel het minste zijn, vonden omwonenden.
Eisen
Van Rijswijk sprak in het najaar met de wethouders Wilfried Boonman en Coen Bertijn en twee ambtenaren, om te kijken of hij de leegstaande fietsenstalling kon gaan uitbaten. Dat gebeurde na contact met de gemeenteraadsfractie POV. De wethouders leken wel geïnteresseerd, maar het eisenpakket waarmee het ambtelijk apparaat kwam, was buitensporig, volgens Van Rijswijk. “Ik zou 88 uur per week open moeten zijn. De stalling moest gratis zijn dan dan geopend vanaf een uur voor openingstijd en een uur na winkelsluitingstijd. Bovendien bleek dat ik er geen fietsen zou mogen verhuren. Dat is nu net waar ik de meeste verdiensten uit haal. Bovendien stelde de gemeente allerlei eisen wat betreft de bereikbaarheid voor brandweervoertuigen en ambulances. Maar er is daar zoveel ruimte dat dat echt wel mogelijk moet zijn.”
“Ik heb nog een plan ingediend bij de gemeente voor het exploiteren van de fietsenstalling, inclusief een begroting voor personeel, of huur maar dan met fietsenverhuur en een VVV-informatiepunt. Een VVV missen we echt in Vlissingen. Maar na november heb ik nooit meer een reactie gekregen.”
Inmiddels verhuurt Van Rijswijk z’n fietsen online vanuit de opslag in Middelburg.

Niels van Rijkswijk verhuurde zijn fietsen vanuit garageboxen aan de Koningsweg, maar dat mocht niet vanwege het bestemmingsplan. (foto: van Rijswijk)

