Domburg krijgt zijn eigen Stonehenge

Stonehenge, maar dichter bij huis, in het wandelpark Vliedduin in Domburg. De Schotse kunstenaar Charles Avery maakt een tweede versie van de beroemde Engelse steenformatie.

Op 28 mei wordt de beeldengroep Henge#2 onthuld. Avery’s grootste werk tot dusver is een knipoog naar het beroemde stoneghenge. Henge als een Engelse term voor de ronde of ovale bouwwerken die in de steentijd onder meer in Engeland werden gecreëerd.

Doggerland
De Domburgse henge past in de wereld van Avery. Al sinds 2004 werkt hij aan het kunstproject The Islanders, een denkbeeldig eiland via tekeningen, schilderijen, sculpturen en teksten. Hierin creëert Avery een wereld waarin hij de evolutie verbeeldt van een samenleving in de diverse herkenbare fases in haar bestaan, zoals een pioniersfase, een periode van bloei en depressie maar ook een bloeiperiode dankzij een opkomende toeristenindustrie. De kunstenaar is gefascineerd door de veronderstelde heidense rituelen van de inwoners van Doggerland, het gebied dat nu de huidige Noordzee omvat. Tijdens en kort na de ijstijden stond dit deel van de Noordzee droog en werd het bewoond.

Historische banden
Tot zo’n zesduizend jaar geleden waren Zeeland en Schotland vai land aan elkaar verbonden. Met Henge#2 wil Avery ook een nieuwe impuls geven aan de historische banden tussen de Schotten en de Zeeuwen.

Schets van Henge#2 door Charles Avery

Het werk is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Get Lost Cultural Agency, Stichting Kunst in Domburg, de gemeente Veere en het Marie Tak van Poortvlietmuseum Domburg. Charles Avery ziet Henge #2 als een publieke ruimte waarin ontmoeting, verwondering en verbeelding samenkomen. De installatie is open van karakter: een plek waar mensen hun eigen rituelen, gedachten of simpelweg een rustmoment kunnen projecteren op de mysterieuze figuren. Of het nu een plek is voor een gesprek, een stil moment, of een spontane picknick – het werk nodigt uit tot gebruik én tot betekenisgeving.