D66: ‘website voor citymarketing Vlissingen lijkt pas half af en geschreven met AI’

De nieuwe citymarketingwebsite visitvlissingen.nl moet Vlissingen op de kaart zetten voor toeristen, bezoekers en (nieuwe) bewoners. Raadslid Ocker Ghering van D66 mist belangrijke informatie over openbaar vervoer, parkeren en bereikbaarheid, wandelroutes en andere voor toeristen belangrijke zaken. De Kazematten, die al jaren zijn gesloten, staan er wel op. De teksten zijn grotendeels geschreven met AI, zegt Ghering.

D66 Vlissingen onderschrijft het belang van goede citymarketing en vindt het op zich positief dat deze stap gezet is. Tegelijkertijd roepen de inhoud en presentatie van de website vragen op over de volledigheid, actualiteit en kwaliteit van de informatievoorziening. “Het ziet er op het eerste gezicht mooi uit, totdat je gaat lezen. Voor ons gevoel is dit een halve website. Moet die dan nu al online?”, zegt Ghering.

Ook viel hij over de teksten. “Ik vond de teksten al niet zo aansprekend en miste iets. Daarom heb ik een scan uitgevoerd. 84 procent van de teksten blijkt door kunstmatige intelligentie (AI -red.) geschreven.”

Praktische zaken

Daarnaast mist Ghering op de website nog veel belangrijke informatie, die bezoekers moeten helpen zich te oriƫnteren en Vlissingen te leren kennen. Waarom ontbreken bijvoorbeeld een interactieve stadskaart, of koppeling met Google Maps? Ook mist hij praktische informatie over openbaar vervoer, parkeren en bereikbaarheid, visuele of tekstuele toelichting op de ligging van Vlissingen aan zee, toeristische wandelroutes zoals de zee-wandel-groene-boulevard, vermelding van het strand en de Blauwe Vlag-status, suggesties voor populaire eetgelegenheden en locaties van culturele instellingen, evenemententerreinen en herkenbare plekken, zoals het Arsenaalcomplex, Britannia en de Nieuwendijk.

Kazematten

Is het de bedoeling dat op korte termijn nog aanvullende content wordt toegevoegd? Zo ja, welke onderdelen en volgens welk tijdpad, vraagt D66 verder. Waarom ontbreken actuele en vaste evenementen zoals Rescue Vlissingen, Film by the Sea en de Kermis, terwijl de gemeente zelf bij sommige van deze evenementen organisator of partner is. Wie bepaalt welke evenementen in de agenda worden opgenomen en wordt daar samengewerkt met organisatoren en culturele partners? Ook ziet Ghering het Nollebos en Westduinpark niet vermeld.

Teksten

Ghering verwondert zich er ook over dat er wel informatie op de website staat over plekken die al geruime tijd gesloten zijn, zoals de Kazematten. Wordt de inhoud structureel geactualiseerd en wie is daarvoor verantwoordelijk? Wat betreft de teksten vraagt hij wat het college er van vindt en of er redactionele controle of aanvullingen komen. Daarom vraagt hij aan het college of de website in de huidige vorm voldoet aan de ambities en verwachtingen die tijdens het traject zijn uitgesproken?

Ghering is benieuwd wat de website in zijn geheel heeft gekost. De fractie wil daarom graag een volledig kostenoverzicht ontvangen. Ook is D66 benieuwd naar de rolverdeling tussen gemeente en het bureau dat de website heeft ontwikkeld.

foto Guido van der Heijden