‘Behoud van oude reling op Boulevard moet ook mogelijke keuze worden’

De soap rond de relingen op de Vlissingen Boulevard duurt voort. Raadslid Pieter Jan Mersie (CU) vraagt zich af waarom de bestaande relingen niet kunnen worden hergebruikt. Hij heeft het idee dat veel Vlissingers dit idee steunen. Maar volgens het college voldeden ze niet aan de veiligheidseisen. Nu is gebleken dat die veiligheidseisen hier helemaal niet zo treng zijn.

Vorig jaar kwam het college van B en W met twee nieuwe ontwerpen voor de reling langs de Boulevard. De oude relingen zouden niet meer voldoen aan de veiligheidseisen en er is destijds schadelijke chroom 6-verf voor gebruikt.

Inwoners mochten tijdens inspraakrondes kiezen uit de twee gepresenteerde nieuwe ontwerpen. Deze twee ontwerpen vonden weinig mensen mooi. De negatieve reacties waren niet van de lucht en ook de media doken er bovenop. Rolstoelgebruikers vonden ze ook te hoog, zodat de relingen hun uitzicht zouden hinderen. Veel mensen zien liever dat de oude relingen worden hergebruikt. In de gemeenteraad viel ook weinig enthousiasme te bespeuren. Het college moest weer aan de slag.

Minder strenge eisen

In de Raadsinformatiebrief (RIB) van 11 april 2025 las raadslid Pieter Jan Mersie dat een nieuw proces wordt opgestart rond nieuwe voorstellen voor een reling op de Boulevards. Na opmerkingen dat relingen aan minder strenge eisen hoeven te voldoen dan gebouwen heeft de gemeente opnieuw advies ingewonnen. Dat deed ze bij een bureau dat is gespecialiseerd in bouwregelgeving.

Ik wil ook weten wat er nodig zou zijn om de oude reling te behouden

Uit dit advies komt naar voren dat de boulevards zelf geen bouwwerk zijn, waardoor een hekwerk zelfs helemaal niet nodig zou zijn. In verband met mogelijke aansprakelijkheid moet de gemeente echter wel een reling plaatsen. “Er is bij mijn weten nog nooit iemand van de Boulevard gevallen met de oude reling. Dus ze lijken wel te voldoen”, zegt Mersie. “Bovendien kun je bij die nieuwe ontwerpen er ook overheen klimmen.”

Gigantisch traject

Het hekwerk hoeft dus te voldoen aan minder veiligheidseisen. Dat heeft onder andere consequenties voor de minimale hoogte, stelt Mersie. Hij wil het advies nu graag inzien en vraagt aan welke eisen zo’n reling nu eigenlijk moet voldoen. Hoe kan de oude reling verantwoord opnieuw worden geverfd, vraagt hij verder. De schadelijke chroom 6-verf zal ook als de oude reling wordt afgevoerd verantwoord moeten worden verwerkt.

Mersie zou bij de gepresenteerde opties graag zien dat ook kan worden gekozen voor terugplaatsing van de oude reling. “Er wordt nu een gigantisch traject opgetuigd. Ik krijg het gevoel dat de nieuwe reling tot een prestigeproject is gemaakt”, zegt hij. “Wat zou er nu nodig zijn om de oude reling te behouden? Daar zou ik wel eens antwoord op willen hebben.” Hij vindt hergebruik ook duurzamer.

De bestaande reling vinden veel mensen mooier dan de opties die de gemeente voorstelde.