Dorpsraad Souburg roept provincie opnieuw op om Buslijn 57 te behouden
Souburg is met zo’n 11.000 inwoners het grootste dorp van Zeeland en groeit nog steeds. Toch moet het dorp het over enkele jaren zonder reguliere busverbinding stellen, als de plannen van de provincie Zeeland doorgaan. Dorpsraad Souburg ageert hier al maanden tegen. Schrappen van de busverbinding betekent toenemend sociaal isolement voor veel inwoners en in het ‘hubvervoer’ van de provincie heeft ze geen vertrouwen.
Souburg is een voormalig zelfstandig kerngemeente met een gemengde bevolking: van scholieren en studenten tot (buitenlandse) werknemers met ontplooi in de wijde omtrekt tot ouderen. Voor veel van deze inwoners is de bus een essentieel onderdeel van de leefbaarheid, de bereikbaarheid van werk, sociale contacten en basisvoorzieningen, zegt Dorpsraad Souburg. Maar veel sociaal-maatschappelijke voorzieningen, zoals bibliotheek, dorpshuis, jeugdontmoetingsplaatsen en cafés zijn verdwenen. Het ontbreekt aan voldoende uitgangsmogelijkheden en ruimte en plek, om te ontspannen in cultuur of natuur. Daar hoort dus een goed, stabiel en bereikbaar openbaar vervoer bij, zegt de dorpsraad.
Cijfers
De provincie geeft aan dat er in 2023 gemiddeld 117 reizigers per dag gebruik maken van bus 57, ofwel vijf instappers per rit. Dat kunnen wij vanuit onze informatie van inwoners niet onderschrijven. Zij geven aan dat er vaak meer mensen in de bussen zitten. Een tweede kanttekening van de dorpsraad: deze cijfers zijn alleen gebaseerd op de gegevens van 2023. “Wanneer we de bezetting beschouwen over de afgelopen vijf jaar ontstaat een ander beeld. Het gemiddelde bezettingscijfer stijgt dan zeker met een 25 procent. Dan moet wel rekening worden gehouden met de lockdowns en beperkende maatregelen in coronatijd, maar na corona liep het aantal reizigers weer op.”
Busroute verlegd
De afname van passagiers sinds 2022 is volgens de dorpsraad wellicht veroorzaakt door de provincie en de gemeente Vlissingen omdat zonder overleg en goede communicatie de busroute twee jaar geleden is verlegd van het centrum naar de westrand van Souburg, grotendeels parallel aan de spoorlijn. Op deze nieuwe route zijn geen voorzieningen zoals bushokjes. De meeste sociale huurwoningen (veel gebruikers van de bus) liggen aan de andere kant van het dorp. Veel ouderen wonen in het centrum of verder Oost. Dat is te ver van het treinstation, stelt de dorpsraad. Je bent wel gek als je in de stromende regen 1,2 km moet lopen om de bus te pakken…
De oude route was niet ideaal, maar in overleg met ons waren de beleidsbepalers hopelijk overtuigd geweest van ons voorstel om de bus centraal door het dorp te laten rijden. Overigens zijn we nog steeds bereid dit voorstel te onderbouwen.
Het systeem
“Ouderen, mensen met een smalle beurs en niet autobezitters dreigen verstoken raken van allerlei voorzieningen en komen daardoor in een sociaal isolement”, stelt de dorpsraad. “Ze zijn afhankelijk van het OV, maar snappen het systeem niet, het ontbreekt hen de middelen om het te gebruiken of ze kunnen het niet bereiken. Dat blijkt uit gesprekken en reacties op onze website. Onze inwoners niet zitten te wachten op een systeem met app of telefonische aanmelding. Een praktijkvoorbeeld: iemand op visite wil een flextaxi bellen. Als je pech hebt, moet je een uur wachten en 500 meter lopen, in het donker, een onveilige omgeving en soms door de regen, naar een onoverdekte Hub. Dan bel je toch gewoon een commerciële taxi. Die is er snel, haalt je op bij het adres en zet je thuis voor de deur af.”
Hindernissen
Maar ook werknemers of andere mensen die dagelijks met de bus naar werk of verzamelplek moeten, worden geconfronteerd met hindernissen, volgens de dorpsraad. “Elke dag opnieuw moet je dat hubvervoer heen en terug regelen: minimaal een uur van tevoren, in de hoop dat je niet minutenlang staat te wachten op ‘hubvervoer komt zo’, want van vaste vertrek en aankomsttijden is geen sprake in dit systeem. De provincie beweert met deze nieuwe vervoerssystematiek de leefbaarheid te bevorderen of in stand te houden en de mobiliteit te bevorderen. Wij vrezen voor Souburg het tegenovergestelde.”
Gezien de cijfers ziet de dorpsraad voldoende vervoersvraag. Die vraag zal alleen maar toenemen met een groeiend inwonerstal en een betrouwbaar openbaar vervoer. De trein speelt geen enkele rol op korte trajecten (Vlissingen, Middelburg). Dat wordt een opstapeling, een spinnenweb van verbindingen en een logistiek plandrama, zegt de dorpsraad.
Behoud buslijn 57
Daarom zegt Dorpsraad Souburg: behoud lijn 57 en daarmee de levendigheid van een uitdijend Souburg. Wijzig de route van parallel aan het spoor naar meer centraal door het dorp. ‘Wij pleiten voor een flexFlex in Souburg. Standaard behoud van de vaste lijn 57 met vaste tijden en route overdag. Daar is nu al voldoende aanbod voor en anders te creëren. ’s Avonds kan, mede gezien de verwachte minder vraag het voorgestelde flexsysteem gelden. Zet daarnaast kleine bussen in. Geen taxibusjes, maar bussen voor pakweg 20 personen. We hoeven echt niet zo’n touringcar-formaat in ons dorp.”