Bezoekers aan Middelburg moeten gaan wennen aan een stukje lopen

Komende donderdag discussieert de Middelburgse gemeenteraad over het parkeerbeleid in de stad. De huidige visie past niet meer in de Omgevingsvisie Middelburg 2050 waarin Middelburg streeft naar een compacte, gezonde en vooral groenere stad. Maandagavond konden bewoners en ondernemers uit de binnenstad in Onder den Toren zich informeren over de richting waarin Middelburg denkt. Linksom of rechtsom, het zal betekenen dat er minder ruimte is voor de auto.

Jacqueline Romijn zit in het bestuur van rayon Middelburg van Koninklijke Horeca Nederland. Ze is een warm pleitbezorger van de fiets en een stukje lopen. Wat haar betreft ligt de tijd achter ons dat iedere klant direct bij de winkel moet kunnen parkeren. ,,Ik vind wel dat er verandering nodig is. Ik weet niet of de ondernemers er per se last van gaan hebben.” Uurtarieven van zes euro of meer in het centrum om mensen te verleiden een plekje te zoeken op een transferium, zoals werd geopperd door een adviesbureau lijkt haar te gortig. ,,Een lager tarief aan de rand van de stad en in het centrum €3,50 per uur ofzo, anders jaag je mensen weg. Ondernemers moeten van de gedachte af dat je voor de deur moet kunnen parkeren. Het moet natuurlijk wel mogelijk blijven voor gehandicapten of mensen die slecht ter been zijn. Goed dat de stad groener wordt. Ik denk dat het leuker wordt. En een stukje moeten lopen, dat doe ik ook. Het is gewoon een supermooie stad en dat moeten ze zo houden.”

Aan afspraak houden
Michelle Bartlett, voorzitter van de Middelburgse ondernemersvereniging is minder content. ,,Het was altijd zo dat wanneer er in Middelburg er één parkeerplek verdween, er ergens anders er twee voor terugkwamen. Hier” – Bartlett wijst richting de Lange Jan – ,,willen ze dertig parkeerplaatsen weghalen, daar komt niks voor terug.” Niet dat Bartlett helemaal niks ziet in een een groener Middelburg met iets minder blik op straat. De stad aantrekkelijker maken vindt ze prima. Het weghalen van parkeerplekken, zonder dat er iets voor terugkomt, steekt haar. ,,Wij willen gewoon dat Middelburg zich aan de afspraak houdt. Dat is nu voor ons de hoofdzaak.”

Ze is wel teleurgesteld in de opzet van de bijeenkomst. Bartlett had gehoopt het woord te kunnen voeren. ,,Ja, we kunnen hier onze mening geven… Dat mogen we op een stukje papier schrijven.” Ze gebaart naar de tafeltjes waar vragen en suggesties op formulieren geschreven kunnen worden. De andere optie om de mening te ventileren bestaat uit wensen op memoblaadjes schrijven en die opplakken. Voor wat betreft de toekomst van het Damplein willen de bezoekers er vooral meer groen zien. Ook de wens om onder het Damplein in een parkeergarage te kunnen parkeren, komt op meerdere memopapiertjes terug.

Cees Willem Koorneef zou het liefst in de hele gemeente ondergrondse parkeergarages hebben. Hij weet echter dat dat niet haalbaar is. Koorneef is de projectleider belast met de nieuwe visie op parkeren in Middelburg. ,,We willen niet alle auto’s wegjagen, het gedrag zal moeten veranderen. Recent hebben we onderzoek gedaan op basis van kentekens om te zien waar de mensen vandaan komen. Daaruit bleek dat er veel mensen uit de directe omgeving kwamen. Mensen die ook de fiets hadden kunnen pakken maar dat niet deden. Vaak is het maar een halfuurtje.”

Transferium
Middelburg wil geld reserveren om te onderzoeken hoe kansrijk parkeerterrein aan de rand van het centrum zijn. De Segeerssingel en Oude Veerseweg zijn als locatie in beeld. Een transferium aan de rand van de stad waar mensen voor een iets lager tarief kunnen parkeren en de bus pakken naar het centrum is wat Koorneef betreft niet de ideale oplossing. Hooguit geeft het tijdelijk wat lucht. ,,Middelburg is een moeilijke stad. Je hebt de brug over het kanaal, het spoor. Maar ja, aan alle steden is wel iets moeilijk”, relativeert hij. Ook een transferium moet betaalbaar blijven. ,,Het gaat erom dat we gedrag van mensen beïnvloeden. Vandaar dat we nu onderzoek doen en aan mensen vragen of het wel goede ideeën zijn.”