B en W Middelburg wil dat Vliegveld Midden-Zeeland taboe blijft voor zwaardere vliegtuigen

Door Adrie Boxmeer

Het college van burgemeester en wethouders (B en W) van Middelburg wil niet dat in de toekomst vliegtuigen die meer wegen dan 6.000 kilo van het Vliegveld Midden-Zeeland gebruik mogen maken. Dat heeft de gemeente aan de provincie laten weten. Volgens B en W leidt de komst van zwaardere vliegtuigen (en helikopters) tot meer geluidoverlast voor het aan te leggen Waterpark Veerse Meer.

De provincie heeft onlangs een conceptbesluit genomen over het verzoek om de start- en landingsbaan een paar graden te draaien. Hierdoor zou de veiligheid in het gebied toenemen en de geluidoverlast voor bewoners van Oranjeplaat en het Waterpark Veerse Meer afnemen.

Maar in het conceptbesluit schrapt de provincie de bepaling dat vliegtuigen met een startgewicht zwaarder dan 6.000 kilo niet van het vliegveld gebruik mogen maken. Volgens B en W van Middelburg betekent dit dat in de toekomst ook het kleine zakenvliegtuig PC 24 er zou mogen starten en landen. Dat is een straalvliegtuig dat meer lawaai maakt dan de huidige sportvliegtuigen op Vliegveld Midden-Zeeland. Ook zouden diverse propellervliegtuigen, die waarschijnlijk nog meer lawaai maken, mogen starten en landen en ook zwaardere helikopters dan de huidige toestellen van hulpdiensten.

Teniet doen

B en W hebben met de eigenaar van Waterpark Veerse Meer afgesproken om de geluidsoverlast van het vliegveld zo veel mogelijk te beperken. Daarom wordt de draaiing van de start- en landingsbaan voorgesteld. Het schrappen van het maximumgewicht van vliegtuigen en helikopters doet dit weer voor een groot deel teniet, aldus de gemeente. B en W is verbaasd dat de provincie de bepaling wil schrappen, omdat het toelaten van zwaardere vliegtuigen voor het vliegveld zelf geen halszaak is.

Volgens de provincie zal door het schrappen van het maximumgewicht in de praktijk niets veranderen, omdat zwaardere vliegtuigen een langere start en landingsbaan nodig hebben dan de huidige van Vliegveld Midden-Zeeland.

Vliegveld Midden-Zeeland moet geluidsoverlast zoveel mogelijk beperken. Foto: Peter Urbanus